­

 

DØVBLINDE DANMARK

Medlemsnyt 11

November 2024

Årgang 40

 

 

FORSIDEN:

 

- Valg til hovedbestyrelsen 2025

- Bestyrelsens arbejde

- Europas ungdom har holdt møde på Menorca

 

 

Indhold

 

DØVBLINDE DANMARK

Formandens vinkel

Valg til bestyrelsen 2025

Bestyrelsens arbejde i DøvBlinde Danmark

Europas ungdom holdt møde på Menorca

Vennetjenesten informerer

OPLYSNINGEN

Månedens punktbog fra Nota

Fra Læserne

Læserbrev

Svar på læserbrev

Roskildes himmel var så blå

En døvblind er valgt ind i menighedsråd for døve

Luksusferie for Døvblinde Danmark

Udstilling om følbare billeder

ARRANGEMENTER

Julehygge med Klub Vest

Jule gåtur fra kbh H til Nyhavn

Julehygge med Klub Øst

Vandreture 2025

ERFAGRUPPER

Bornholm

Nordsjælland

Nærum

København Nord og Vest

Østsjælland

Vestsjælland

Sydsjælland

Storstrøm

Sydøstjylland

Sønderjylland

Sydvestjylland

Midtøstjylland

Midtvestjylland

Nordjylland

NAVNE

Fødselsdage

Dødsfald

EKSTRA: MEDLEMSNYT DEADLINES 2025

Kolofon

 

 

 

 

 


DØVBLINDE DANMARK

 

Formandens vinkel

 

Af Jackie Lehmann Hansen, Formand i DøvBlinde Danmark

 

Danske Handicaporganisationer (DH) har lokale afdelinger i alle landets kommuner, også kendt som DH-lokalafdelinger. Hver lokalafdeling repræsenterer DHs 36 medlemsorganisationer, herunder DøvBlinde Danmark.

 

Lokalafdelingerne spiller en central rolle i handicappolitikken, da de arbejder direkte med de lokale forhold og udfordringer i kommunerne. Fra hver DH-lokalafdeling udpeges repræsentanter til kommunens Handicapråd – et råd bestående af medlemmer fra DH-lokalafdelingen, byrådet og kommunens administration. Handicaprådets opgave er at rådgive og samarbejde med byrådet og bidrage med forslag til, hvordan handicappolitikken kan styrkes og tilgængeligheden forbedres.

 

DøvBlinde Danmark er repræsenteret i hele landet med 21 DH-repræsentanter, hvoraf nogle også har plads i Handicaprådene.

I DøvBlinde Danmark har vi haft fokus på at opkvalificere vores DH-repræsentanter gennem halvårlige onlinemøder. På møderne kan repræsentanterne udveksle erfaringer, drøfte lokale sager og få en opdatering fra mig som formand på de aktuelle politiske indsatsområder.

 

I år afholdt vi for første gang et fysisk møde 23. oktober i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup. Her deltog repræsentanterne i en temadag, hvor DHs foreningskonsulenter præsenterede DH-repræsentanternes opgaver og forventninger til rollen. Deltagerne blev også klædt på til det kommende kommunal- og regionsvalg med værktøjer til at henvende sig til politiske kandidater og rejsningsforslag, der kan styrke handicapområdet.

 

Dagen bød desuden på gruppearbejde, hvor repræsentanterne forberedte en to-minutters elevatortale, der kort fremhæver en vigtig sag. Der blev også arbejdet med, hvordan en repræsentant kan fremme og synliggøre en sag lokalt.

 

Har du interesse i at høre mere om rollen som DH-repræsentant for DøvBlinde Danmark i din kommune, er du velkommen til at kontakte mig på jackie@dovblinde.dk.

 

Tilbage til indhold

 

 

Valg til bestyrelsen 2025

 

Af Valgkomitéen

 

Tiden løber, og inden vi får set os om, er det tid til landsmøde igen – herunder valg til DøvBlinde Danmarks hovedbestyrelse. Vi vil derfor gerne opfordre medlemmer, der overvejer at stille op, til at læse nedenstående og udfylde et opstillingsskema.

 

Landsmødet afholdes fra tirsdag 17. juni til onsdag 18. juni 2025 på Hotel Scandic OPUS i Horsens.

 

Ifølge foreningens vedtægter er følgende gældende for valgproceduren:

 

§ 4.5 Alle medlemmer af DøvBlinde Danmark, der er fyldt 18 år og er restancefri, har tale- og stemmeret på landsmødet og er valgbare til hovedbestyrelsen, som suppleanter til HB samt til valgkomiteen.

 

§ 4.5.1 Opstilling som kandidat til posterne i § 4.5 sker ved, at man melder sit kandidatur til valgkomiteen senest 10 uger før landsmødet.

 

§ 4.5.2 Hvis der ikke er kandidater til at besætte alle poster, kan HB undtagelsesvis beslutte, at man kan stille op som kandidat til de ubesatte poster frem til og på selve landsmødet.

 

Du kan få tilsendt et opstillingsskema ved at kontakte sekretariatet eller hente det på hjemmesiden https://www.dovblinde.dk/om-os/hovedbestyrelsen/. Skemaet indeholder blandt andet spørgsmål om navn, alder, om du stiller op som tegnsprogs- eller talebruger, samt interesser inden for foreningsarbejde.

Skemaet skal sendes til foreningens valgkomité på mail@dovblinde.dk.

 

Inden hovedbestyrelsens møde i april 2025 vil vi udarbejde en opstillingsliste til den nuværende bestyrelse. Vi forventer, at hovedbestyrelsen vil foreslå ændringer i vedtægterne, så valgperioden fremover bliver 4 år i stedet for de nuværende 2 år.

 

Tilbud om deltagelse som observatør

Ønsker du at overvære, hvordan et bestyrelsesmøde forløber, er du velkommen som observatør på HB-mødet onsdag 12. februar kl. 13-17.30. Vi byder på frokost kl. 12. Tilmelding til sekretariatet senest mandag 20. januar.

 

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte en af os fra valgkomiteen:

Sandie Roland Tvergaard, sandieroland@gmail.com

Britta Vestergaard, brittaves@gmail.com

 

Tilbage til indhold

 

 

Bestyrelsens arbejde i DøvBlinde Danmark

 

Af Hovedbestyrelsen

 

I 2025 er der valg til bestyrelsen i DøvBlinde Danmark. Landsmødet skal foruden formand og næstformand vælge seks bestyrelsesmedlemmer og fire suppleanter. Valgkomitéen gør i dette nummer af Medlemsnyt opmærksom på, at man nu og frem til 10 uger før landsmødet kan indsende sit kandidatur, hvis man ønsker at opstille til en bestyrelsespost. Landsmødet er DøvBlinde Danmarks øverste myndighed, og foreningens daglige ledelse varetages af hovedbestyrelsen (HB) og forretningsudvalget (FU). Denne artikel beskriver, hvad det indebærer at sidde i hovedbestyrelsen.

 

De otte HB-medlemmer mødes fire gange årligt på Fuglsangcentret i Fredericia. Møderne er med overnatning, med ankomst om formiddagen og afrejse efter frokost dagen efter. Foreningens organisationschef deltager i møderne, og vi sørger for tolke både under møderne og i sociale sammenhænge.

 

FU mødes i gennemsnit to gange om måneden, hvoraf det ene møde er online. De fysiske møder afholdes som udgangspunkt i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup, hvor sekretariatet ligger. FU består af formand, næstformand og et tredje medlem, som udpeges af HB. HB konstituerer sig med det tredje FU-medlem straks efter landsmødet.

 

Organisationschefen fungerer som referent og konsulent på møderne. Både HB- og FU-møderne ledes af formanden. Der er en del formalia, procedurer og deadlines. Disse er beskrevet i forretningsordenen for HB, FU og udvalg/arbejdsgrupper. Arbejdet i HB og FU er interessant og udviklende. Samarbejdet på møderne, beslutninger om politiske indsatser, det medlemsrettede arbejde, beslutninger og indflydelse på udviklingen af foreningen, samarbejde med andre foreninger – alt det indeholder bestyrelsesarbejdet og der er meget man kan få indflydelse på. Derfor er det også godt med en spredning af interesser blandt bestyrelsesmedlemmerne. Der skal være nogen som interesserer sig for de medlemsrettede tilbud og aktiviteter. Der skal være nogen som brænder for det handicappolitiske arbejde. Der skal være en person, som gerne vil stå i spidsen og være formand, én som gerne vil være næstformand og én som gerne vil indgå i FU. Nogle interesserer sig for det hele og andre har særlige mærkesager, som de brænder for. Der er plads til det hele og alle gør så meget, som de har ressourcer til.

 

Som HB-medlem er man valgt til at varetage foreningens og alle medlemmers interesser, og man skal fremstå som et godt eksempel. Der er en forventning om at bestyrelsesmedlemmer deltager aktivt – ikke kun på HB-møderne, men også mellem møderne ved at påtage sig opgaver og indgå i udvalg og arbejdsgrupper. Man holder sig orienteret og besvarer mail 3-4 gange om ugen – dels for at følge med i, hvad der foregår i foreningen og dels for at tage stilling til forskellige sager.

 

Det er formanden og næstformanden, der tegner foreningen udadtil. Det vil sige, at de to personer udtaler sig offentligt på vegne af DøvBlinde Danmark. Formanden har en mere fremtrædende rolle og er som oftest den, der repræsenterer foreningen ved møder, konferencer, i interviews m.m.

 

FU spiller en vigtig rolle i det daglige arbejde og her tages mange beslutninger. FU er det politiske organ, der lægger rammerne for det politiske og organisatoriske arbejde. Dermed er FU med i stort set alle beslutningsprocesser, som vedrører den overordnede drift af foreningen. Man skal læse og besvare mails alle hverdage både for at holde sig informeret og for at tage stilling til spørgsmål, sager og problematikker.

 

Formanden har til opgave at lede FU- og HB-møder, at repræsentere foreningen udadtil og udarbejde politiske oplæg og dokumenter udadtil og indadtil (til HB og FU). Som repræsentant for alle døvblinde skal formanden kende til alle krinkelkroge af foreningens virke.

 

Næstformanden overtager formandens opgaver, når han er forhindret. Derudover kan der i FU aftales andre måder at fordele arbejdsopgaverne på. Det 3. FU-medlem har ikke på samme måde specifikke opgaver ligesom formanden og næstformanden.

 

FU arbejder som et kollektiv uden et hierarki i beslutningsprocesserne. Beslutninger træffes i fællesskab gennem saglige drøftelser, hvor titler ikke giver særstatus.

 

Det er kun FU der modtager et honorar for sit arbejde. Dog kan bestyrelsesmedlemmer i arbejde modtage dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved deltagelse i HB, FU og udvalgsmøder. Honorarudvalget indstiller honorarsatser til godkendelse i HB. Fra 2021 besluttede man at det er muligt at blive ansat som formand. Stillingen er på 20 timer ugentligt.

 

Interesserede kan finde opstillingsskema på foreningens hjemmeside: https://www.dovblinde.dk/om-os/hovedbestyrelsen/. Ønsker man et skema tilsendt kan det fås ved henvendelse til DøvBlinde Danmarks sekretariat. Kandidater opfordres desuden til at sende en kort præsentation, som kan bringes i Medlemsnyt.

 

Tilbage til indhold

 

 

Europas ungdom holdt møde på Menorca

 

Af Raziye Acili

 

I slutningen af september rejste jeg alene til Menorca for at deltage i et evalueringsmøde om vores anden Europæiske Døvblinde Ungdomslejr, som fandt sted i Tyskland i juli.

 

Sammen med planlægningsgruppen, der havde arrangeret lejren i Tyskland, evaluerede vi alt fra programindhold til praktiske forhold, og vi talte om, hvad der kunne forbedres til fremtidige ungdomslejre.

 

Planlægningsgruppen bestod i alt af 26 personer, herunder 16 døvblinde og 10 assistenter, der både fungerede som praktisk hjælp og ledsagere. Vi var opdelt i fem teams, der hver især havde egne ansvarsområder: medier, administration, service og transport, sikkerhed og tryghed samt undervisning, som var det team, jeg var en del af. Sammen med to andre kvinder fra henholdsvis Finland og Frankrig skulle vi blandt andet stå for lejrens mange aktiviteter. Vi fik også god hjælp fra to døve assistenter fra Grækenland og Spanien, som bidrog med inspiration fra det europæiske døves ungdomsforbund, der har afholdt ungdomslejre i mere end 20 år. Her kunne vi tage forskellige aktiviteter og tilpasse dem, så de passede til døvblinde.

 

Vi var en stærk og engageret planlægningsgruppe, der arbejdede godt sammen og gav alt, hvad vi havde. Fra vi stod op kl. 7 om morgenen, til vi gik i seng kl. 2-3 om natten (og enkelte nætter endda kl. 4 eller 5), arbejdede vi målrettet for at gøre lejren til en succes – og derfor var det også en kæmpe glæde at undervisningsteamet, som jeg var en del af, havde fået en masse ros med på vejen!

 

Udover evalueringen bød turen til Menorca også på en guidet rundvisning i et gammelt apotek, hvor vi fik mulighed for at røre ved nogle kranier samt få synsbeskrevet nogle gamle medicinflasker, som stod bag noget glas. Vores guide, som selv er døvblind, gav os gode fortællinger om stedets historie og betydning. Rundvisningen sluttede i den smukke by Mahon, hvor vi overnattede, som imponerede med sin historie og renhed.

 

Den sidste aften fejrede vi sammen og sagde farvel med et stort gruppekram. Dagen efter rejste jeg hjem til Danmark med en følelse af stolthed og glæde over alt det, vi som gruppe havde opnået. At skabe en mindeværdig lejr for unge døvblinde fra hele Europa har været en fantastisk givende oplevelse for mig, og jeg håber, at fremtidige generationer vil fortsætte det gode arbejde omkring ungdomslejren for døvblinde i Europa.

 

Den næste Europæiske Døvblinde Ungdomslejr bliver afholdt på Malta.

 

Tilbage til indhold

 

 

Vennetjenesten informerer

 

Kender du til DøvBlinde Danmarks vennetjeneste?

 

DøvBlinde Danmark tilbyder en vennetjeneste, hvor et korps af døvblinde frivillige står klar til at yde telefonisk kontakt til interesserede medlemmer – også til dig.

 

Denne service er gratis, og du bestemmer selv, hvor ofte I skal ringe sammen, men som udgangspunkt vil I have kontakt mindst en gang om måneden. Din telefonven har tavshedspligt, og samtalerne kan omhandle lige præcis de emner og interesser, du ønsker. Som døvblind kan man stå over for vanskelige livsforhold, og her kan en telefonven være en støtte i samtalen. Der er også mulighed for at skrive sammen via mail, hvis det foretrækkes.

 

Du kan prøve en telefonven i en periode og se, om det er noget for dig. Er du interesseret, kan du kontakte en af vores koordinatorer:

 

Anina

Mobil 24 27 36 86

anina@profibermail.dk

 

Søren

Mobil 50 55 31 29

s.sickmann@turbopost.dk

 

Bedste hilsner,

Anina og Søren

 

Tilbage til indhold

 

 

OPLYSNINGEN

 

Månedens punktbog fra Nota

 

Af Lasse Andreas Sand Gluud, Bibliotekar

 

Hans Otto Bisgaard: Godaften og velkommen

 

Erindringer af en af Danmarks mest populære radio- og tv-værter. Bogen er ligeledes et tidsbillede fra den danske musikscene igennem de seneste 60 år.

 

Bognummer 424437

Ca. 8 bind

 

Tilbage til indhold

 

 

Fra Læserne

 

Læserbrev

 

Af Lissi Holm

 

Jeg sidder og læser medlemsnyt nr. 10 fra DøvBlinde Danmark, og der er noget, der undrer mig.

 

Jeg har venner, der var medlemmer af den nu nedlagte Erfagruppe i Odense. I bladet er der ingen information om lukningen af denne store og populære afdeling. Jeg mener, det er på sin plads, at foreningens medlemmer bliver informeret om sådanne beslutninger.

 

Erfagruppen er lukket uden medlemmernes ønske. Lokaleaftaler er opsagt, og et planlagt 25-års jubilæum er aflyst.

 

Tilbage står en gruppe frustrerede og ensomme brugere uden fællesskab og mødested. Kan det samme ske for andre erfagrupper? Hvad foregår der? Tavsheden er for mig uacceptabel.

 

Som medlem af DøvBlinde Danmark har jeg brug for en forklaring.

 

Tilbage til indhold

 

 

Svar på læserbrev

 

Af Jackie Lehmann Hansen

 

Erfagruppen på Fyn er nedlagt i sin nuværende struktur. En længere proces vedr. gruppens virke, formål og styring var grunden og nu arbejdes der i vores DøvBlinde Team på at finde en ny struktur og løsning for de medlemmer, som ikke har mulighed for at deltage i foreningens andre gode arrangementer.

 

Tilbage til indhold

 

 

Roskildes himmel var så blå

 

Af Lisbet Klog

 

Som en lille netværksgruppe af døvblinde kvinder, søgte vi i foråret Alice Agnes Kampps legat, og fik en sum til et kulturelt formål.

 

3-4 okt mødtes vi på Roskilde station. 3 døvblinde, 2 ktp og 1 tolk. Vi startede med rundvisning i Roskilde Domkirke. Vi havde en fantastisk guide, som fortalte og fortalte i 2 timer.

Vi hørte om alle konger, dronninger, deres gravmæler, alle de stilarter der har været gennem tiderne, præget af mode og ikke mindst økonomi. Vi hørte mange røverhistorier og finurlige ting. Guiden havde aldrig vist døvblinde rundt, og sagde flere gange, at hun også lærte meget.

Vi sluttede af ved dronning Margrethes gravmæle, som er helt klar til den dag hun dør. Det synes især amerikanere er bizart, også at hun har været med i design processen med kunster Bjørn Nørgaard.

Som sidste krølle på den sarkofag, er det manden til skolesekretæren på min arb.plads der har lavet kassen, der skjuler sarkofagen, han er dermed en af de få der har set den..

Den rundvisning var en kæmpe oplevelse.

 

Om aftenen spiste vi på Flammen. Et overdådigt udvalg af lækker mad. Med fyldte maver, gik vi gennem Roskildes gader i en pragtfuld stille aften, tilbage til vores senge og krøb til køjs.

 

Dagen efter havde vi andre gode oplevelser. Bl.a. så vi Lise Nørgaards gravsted.

Vi sluttede af foran de 3 kæmpestore krukker. De er 5 meter høje og meget flotte.

 

Vi søgte legatet, var heldige at få, det gav et lille ”spark” til at komme afsted på tur, være sammen på en anden måde.

Med kontaktpersoner og tolk kan ALT lade sig gøre, Det var en fantastisk tur med en totalt blå himmel over Roskilde.

 

Tilbage til indhold

 

 

En døvblind er valgt ind i menighedsråd for døve

 

Af Kirsten Malmbak

 

Det er første gang, at en døvblind er valgt ind i menighedsrådet for døve.

 

Ved døves gudstjeneste 5. oktober i Fredens Kirke i Aarhus skulle vi vælge tre personer til menighedsrådet. Der var 53 deltagere til gudstjenesten, og efterfølgende nød vi en omgang “valgflæsk”, eller æbleflæsk, omdøbt til valgflæsk i dagens anledning.

 

Efter måltidet gik vi til valget, og det blev en glædelig overraskelse, at en døvblind blev valgt ind i rådet for første gang. Bjarne Hvidsten skrev sig ind i historien ved at blive medlem af døvemenighedens råd. Døvepræsten Christina glæder sig over at få en døvblind repræsentant med i rådet.

 

Menighedsrådet afholder fem møder om året og har ansvar for at finde forskellige kirker til døvegudstjenester. Indimellem deltager også en biskop, som er udpeget af Kirkeministeriet.

 

Tillykke med valget, kære Bjarne Hvidsten.

 

Tilbage til indhold

 

 

Luksusferie for Døvblinde Danmark

 

Af Alice Argir

 

Vi ankom tirsdag 8. oktober i silende regn, glade og fulde af forventninger.

 

Efter en dejlig frokost blev vi præsenteret for ugens program og for hinanden.

 

Hver morgen startede vi med nyhedsoplæsning og morgengymnastik, og indimellem sang vi morgensange. Vi lavede en quiz om Fuglsangcentret, hvor spørgsmålene ikke altid var lige nemme. Vi havde også en følequiz, hvor vi skulle gætte ting i poser.

 

Om eftermiddagene hyggede vi med forskellige små spil. Nogle gik ture – blandt andet til Spangsbergbutikken – eller besøgte svømmehallen.

 

En eftermiddag havde vi en erindringssnak, hvor Birgit læste små fortællinger op fra sin bog Set i bakspejlet. Der kom mange interessante historier frem.

 

Massøren Masha gav massage, og det var fantastisk – det nød vi alle.

 

Mange tak til Birgit, hendes mand Jan og datter Majken for en dejlig luksusferie.

 

Kærlig hilsen

Alice Argir og KTP Yvonne Olsen

 

Tilbage til indhold

 

 

Udstilling om følbare billeder

 

Af Tina Wibe Lensing

 

15. oktober besøgte jeg en udstilling med følbare billeder sammen med min kontaktperson.

 

Da vi ankom, fik vi en fin velkomst, og personalet var meget hjælpsomme. De fortalte os om en app, der kunne guide os gennem hele udstillingen. Det fungerede virkelig godt! Man scannede de forskellige steder og billeder, man gik forbi, hvorefter der blev læst op og beskrevet, hvad billederne forestillede.

 

Det var en rigtig god måde at opleve udstillingen på, da jeg kunne føle med min hånd, mens jeg hørte beskrivelsen. Det gjorde virkelig indtryk.

 

Det var Canon og Dansk Blindesamfund, der stod bag udstillingen, og jeg fik også en god snak med dem, der havde udviklet udstillingen.

 

Selvom mit syn er rimelig godt, lukkede jeg øjnene og følte billederne, mens jeg lyttede til beskrivelsen. Jeg må bare sige, at det var en oplevelse, der virkelig satte sig.

 

Udstillingen bestod af i alt 16 billeder.

 

Tilbage til indhold

 

 

ARRANGEMENTER

 

Julehygge med Klub Vest

 

Tirsdag 3. December

 

Årets sidste arrangement!

Vi mødes ved ARoS Kunstmuseum kl. 10.15.

Kl. 10.30-12 får vi en rundvisning på ARoS af museets omviser.

Efter rundvisningen går vi sammen til Radhuus Kafeen, Sønder Allé 3, 8000 Aarhus C.

Her spiser vi en juleanretning kl. 13. Drikkevarer er for egen regning.

Efter vi har spist er der mulighed for selv at gå tur i gågaden med de mange smukke julelys og drikke en kop kaffe eller te.

Kl. 16.30 siger vi farvel og tager hjem.

Pris: 250 kr. DøvBlinde Danmark dækker udgiften for én ledsager.

Tilmeldingsfrist: 25. november. Tilmelding kan ske til sekretær Trine, tlf. 36 38 85 92 eller mail: trine@dovblinde.dk.

Både talebrugere og tegnsprogsbrugere er velkomne.

Vi glæder os til at se jer!

Julehilsner fra Stine og Lilli

 

Tilbage til indhold

 

 

Jule gåtur fra kbh H til Nyhavn

 

Fredag 6. december

 

Mødested: Vi mødes på Københavns Hovedbanegård under uret

Fredag 6 december kl 11-16

 

Vi går fra hovedbanegården til  strøget, som emmer af julestemning og hygge. Vi spiser frokost et passende sted. Efter pausen fortsætter vi mod Nyhavn, kommer forbi Magasin og D’Angleterre, som er pyntet op med julelys. På Nyhavn får vi kage og kaffe. Vi slutter af på Nyhavn.

 

Der vil være toilet på turen og turen er ca 5 km.

 

Bemærk at denne ekstra gåtur vil være fredag denne gang.

 

Turen er for alle aldersgrupper og koster 30 kr. at deltage i. Døvblinde Danmark betaler for ledsager og transportudgifter.

 

Tilmelding senest tre dage før til:

 

Nadia 50 85 86 85 (sms og opkald)

Suzanne 40 83 70 73 (kun sms)

Vandhunden83@yahoo.com

 

Tilbage til indhold

 

 

Julehygge med Klub Øst

 

Torsdag 19. december

 

Vi mødes på Vesterport Station kl. 11 og går samlet til Axeltorv ved Tivoli.

Kl. 12 nyder vi en julehyggetallerken på Café Vivaldi, Axeltorv 1, København V. Drikkevarer er for egen regning.

Efter frokost besøger vi byens julemarkeder og hygger os i julestemningen. Der er fire julemarkeder i nærheden: ved Axeltorv, Gammeltorv, Højbro Plads og Kongens Nytorv.

Kl. 16 samles vi igen på Café Vivaldi til gløgg og æbleskiver.

Pris: 300 kr. DøvBlinde Danmark dækker udgiften for én ledsager.

Tilmeldingsfrist: 10. december. Tilmelding kan ske til sekretær Trine, tlf. 36 38 85 92 eller mail: trine@dovblinde.dk.

Der vil være centraltolke. Både talebrugere og tegnsprogsbrugere er velkomne.

Kom og vær med til at hygge sammen med os!

Julehilsner fra Raziye Acili og Ella Schæffer

 

Tilbage til indhold

 

 

Vandreture 2025

 

23.-26. maj

 

DøvBlinde Danmark indbyder til årets vandreture på enten 8 eller 16 km.

 

Vi bor på Fuglsangcentret.

Dagene begynder med frokost fredag og slutter efter morgenmad mandag.

 

Du kan vælge mellem at gå 8 km eller 16 km.

Det er vigtigt, at både du og din ledsager kan gå det antal kilometer, som du tilmelder dig.

8 km foregår kl. 8.45 til ca. 14.45 lørdag og søndag med guide Rikke Vesterlund.

16 km foregår lørdag og søndag kl. 8.45 til ca. 16.30 ved guide Bente Faurby.

Nederst kan du læse om vandreturene.

 

Deltagerpris: 1800 kr.

Rejseudgifter refunderes til billigste offentlige transport.

Tilmelding via Arrangementer på www.dovblinde.dk

eller ved henvendelse til DøvBlinde Danmark

Tlf. 36 38 85 92 

mail@dovblinde.dk

 

Frist for tilmelding: 23. februar. 

Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte Gerd Nielsen

gerdnielsen@privat.dk

Tlf. 24 65 65 69

 

 

8 km lørdag

Vandring lørdag byder på brovandring over den gamle Lillebæltsbro samt en tur gennem Hindsgavl Dyrehave. Dyrehaven har både gamle lukkede skove, åbne skovenge og det store sletteområde, hvor man kan mærke vindens susen. Det er også her man kan fornemme de 350 hjorte der findes i Dyrehaven.

 

8 km søndag

Vandring søndag går turen gennem Staurby Skov. En skov hvor produktion af juletræer og pyntegrønt har været i højsædet indtil for nylig, hvor Middelfart Kommune arvede skoven og gjorde den til et stort rekreativt område. Her er både plads til de aktive, med ridespor og motionsstier, men også til de kulturinteresserede, med ruter forbi de gamle bronzealderhøje. Dagens tur bringer os forbi lidt af det hele.

 

16 km lørdag

Vi starter i Jylland lidt nord for den nye Lillebæltsbro og går mellem de to Lillebæltsbroer ad stier og små veje gennem Snoghøj. Via en imponerende trappe kommer vi op på den gamle Lillebæltsbro og vandrer over til Fyn. Her skal vi opleve det indre af Hindsgavl-halvøen og passerer blandt andet Roklubben Lillebælt og Hindsgavl Naturcenter, før vi vandrer på tværs igennem Hindsgavl Dyrehave ned til Fænø Odde Rasteplads. Så sættes kursen mod nordvest, og vi kommer forbi Hindsgavl Slot, før turen afsluttes ved Gals Klint Camping efter 16 glade km.

 

16 km søndag

Vi lægger ud med et par kilometer ad den nedlagte jernbane, der engang forbandt Middelfart med Nyborg. Så udforsker vi Staurby Skov, inden vi begiver os nordpå langs kysten. Vi går forbi Strib Marina ud til Strib Fyr og passerer det gamle færgeleje, hvorfra man engang kunne sejle over til Fredericia. Efter Strib går turen gennem Røjle Mose, hvor der er anlagt en flot, let fremkommelig vandresti tværs gennem naturen. Herefter stiger vejen blidt opad, til vi når op på Røjle Klint på nordkysten af det vestlige Fyn, hvor Kattegat bruser 40 meter under os på den anden side af et solidt rækværk. Et værdigt sted at afslutte dagens vandring.

 

Tilbage til indhold

 

 

ERFAGRUPPER

 

Erfa = erfaringsudveksling

I alle erfagrupper er kontaktpersoner og ledsagere velkomne.

Kaffe med brød kan købes på mødet og transport tilbydes efter aftale med erfalederen. Nye medlemmer er velkomne.

 

 

Bornholm

Dato: Onsdag 27. november kl. 14-16

Sted: Sagahuset, Sagavej 2, 3700 Rønne

Emne: Julehygge og formanden deltager online, der serveres æbleskiver og gløgg.

Pris: 30 kr. 

Mange hilsner

Maiken Skov Hansen

Tlf23 40 92 43

maiken.s.hansen75@gmail.com

Tilbage til indhold

 

 

Nordsjælland

Dato: Onsdag 11. december

Erfamøde: Kl. 12-16

Sted: Fælleshuset, Sejlgårdspark 117, 3520 Farum

Emne: Vi ”hygger” om hinanden!

Mød op til vores traditionelle og dejlige julemiddag. Mætte og tilfredse vil en ægte historiefortæller fra Fyn hygge om os, og måske opdager vi livet udvide sig en helt almindelig onsdag eftermiddag!

Tilmelding til arrangementet, samt til evt. kørsel (taxa tur/retur) skal ske til Susanne på:

susanne.loecke@gmail.com

Mobil 60 43 19 91

På gensyn og kærlig hilsen

Susanne

 

Tilbage til indhold

 

 

Nærum

Dato: Tirsdag 10. december kl. 13-16

Sted: Egebækhus, Egebækvej 159, Nærum

Emne: Efter en gåtur skal vi julehygge med bl.a. 5 på stribe.

Pris: 30 kr. for jer, der kommer udefra.

Tilmelding til Birgit 

Mobil 21 46 31 18

birgit@bljl.dk

Mange hilsner

Birgit

 

Tilbage til indhold

 

 

København Nord og Vest

Kære alle

Vi ses snart til årets sidste møde.

Husk at vi begynder kl. 12.

Dato: Mandag 25. november kl. 12 - 15.30

Sted: H-huset, Blekinge Boulevard 2, Taastrup

Emne: Vi hygger lidt ekstra på årets sidste møde med god mad og 5 på stribe.

Mobil 24 65 65 69

gerdnielsen@privat.dk

Mange hilsner

Birgit og Gerd

 

Tilbage til indhold

 

 

Østsjælland

Dato: Torsdag 5. december kl. 13.30-16

BEMÆRK TIDEN!

Sted: Sundhedscenter, Rådhusstræde 10c, Køge

Emne: Julehygge med julebuffet

Pris: 30 kr.

Ledsager: Er meget velkomne

Tilmelding: Nadia ringer rundt til jer.

På julegensyn

Benedict og Nadia

Mobil 50 85 86 85

 

Tilbage til indhold

 

 

Vestsjælland

Dato: Torsdag 5. december kl. 13.30 – 16.30

Sted: Mårsø Områdecenter, Gl. Tuse Næs vej 15A, Holbæk

Emne: Vi skal spille Binko, derfor bedes alle døvblinde om at tage en gave med til 30-35 kr. Vi skal selvfølgelig også have rigtig skøn julemad.

Pris: Døvblinde Danmarks julefond, har sponsoreret denne dag til os. Man er selvfølgelig velkommen til at bidrage lidt til kaffekassen.

Ledsager: Er meget velkommen

Venlige hilsner fra

Sandie

Mobil 30 11 30 71 

 

Tilbage til indhold

 

 

Sydsjælland

Dato: Mandag 2. december kl. 14-16

Sted: Solgaven, Flagspættevej 1, Næstved

Emne: Birgit Larsen kommer og fortæller om sin bog. Vi skal også julehygge og ønske hinanden en glædelig jul og et godt nytår – og der venter en lille overraskelse.

Pris: 30 kr. for kaffe/te og brød.

Mødested i cafeen.

Tilmelding senest søndag ugen før mødet på:

Tlf. 20 34 51 78

twp2@live.dk

Jeg glæder mig til at se jer.

Med venlig hilsen

Tina Wibe Lensing

 

Tilbage til indhold

 

 

Storstrøm

Dato: Mandag 9. december kl. 11-14.30

Sted: Apostolske Kirke, Stubbekøbingvej 3B, Nykøbing F

Emne: Julehygge.

Pris: 30 kr. Te/kaffe og brød

Tilmelding senest søndag, ugen før mødet på:

Tlf. 21 65 26 30

mariaosterbye@gmail.com

Glæder mig til at se jer

Maria Østerbye

 

Tilbage til indhold

 

 

Sydøstjylland

Dato: Onsdag 18. december kl. 12.45-15.15

Sted: Fuglsangcentret, Fredericia

Emne: Vi får gløgg, æbleskiver og kaffe.

Vi skal spille pakkespil med en overraskelse, så alle bedes medbringe en pakke til ca. 25 kroner. Hvis kontaktpersoner og tolke vil deltage, skal de også medbringe en pakke til ca. 25 kroner.

Pris 30 kr.

Tilmelding senest 4. december

Talebrugere til Lilli:

Mobil 22 28 98 60

Tegnsprogsbruger til Eva:

oleseneb@gmail.com

Vi glæder os til at se jer alle

Eva og Lilli

 

Tilbage til indhold

 

 

Sønderjylland

Vi holder juleferie indtil

Dato: Onsdag 5. februar 2025 kl. 13.30 til 15.30

Sted: Kroen i Røde Kro

Emne: Vi skal høre om jagt i Afrika

Tilmelding senest otte dage før.

Glædelig jul og godt nytår

Mange hilsner

Niels Henrik 

Mobil 24 46 57 30

nielstrige@gmail.com

 

Tilbage til indhold

 

 

Sydvestjylland

Dato: Tirsdag 3. december kl. 12-15.30

Sted: Højvangsalle 26, 6800 Varde

Emne: Vi skal rigtig julehygge hjemme hos mig, hvor vi skal have flæskesteg, kartofler og brun sovs. Vi slutter af med Risalamande. Hvem får mandlen?

I må gerne hver især tage en gave med til pakkeleg til ca. 25 kr.

I år er det helt gratis.

Husk afbud senest 20. november, af hensyn til maden.

Kh. Rikke Hebsgaard

Tlf. 26 62 31 97

rikkehebs@gmail.com

 

Tilbage til indhold

 

 

Midtøstjylland

Dato: Mandag 25. november kl. 10.00-14.30

Sted: Folkested, Carl Blochs gade 28, lokale 0.3., 8000 Århus C

Emne: Vi holder julehygge med en lækker juleplatte og pakkeleg. Medbring en pakke til ca. 25 kr.

Tilmelding senest otte dage før.

Mvh.

Niels Henrik Jørgensen

Mobil 24 46 57 30

nielstrige@Gmail.com

 

Tilbage til indhold

 

 

Midtvestjylland

Jeg ønsker jer alle en glædelig jul og et velsignet, lykkebringende nytår. En stor og varm tak for alle de dejlige timer vi har delt i ERFAgruppen i årets løb. Jeg glæder mig rigtig meget til at se jer igen i det nye år og håber, at vi igen får en masse dejlige timer og skønne oplevelser sammen. Første møde i 2025 er mandag 20. januar.

Der skal lyde en varm tak til vore pragtfulde kaffehjælpere for deres store indsats så vi altid kan nyde kaffe og brød ved et veldækket bor. Også varm tak til alle vore søde kontaktpersoner som med deres indsats bidrager til, at alle kan være med i gruppen.

Mange kærlige julehilsener fra Bente

 

Tilbage til indhold

 

 

Nordjylland

Dato: Onsdag 4. december kl. 11-15.30

Sted: Hotel Søparken, Søparken 1, 9440 Aabybro

Emne: Julehygge med julefrokost

Traditionen tro skal vi afholde vores årlige julefrokost som jo er på Hotel Søparken i Aabybro, hvor vi skal nyde en dejlig julefrokost og så skal vi også have pakkespil, så husk gerne en lille pakke til 20 - 30 kr.

Pris: Maden er gratis og drikkevarer er på egen regning.

Meld gerne til og fra senest onsdag 25. november pga. bestilling af mad til Mia:

erfa-nordjylland@hotmail.com

Mobil 22 50 77 61

Mange hilsener fra

Mia

 

Tilbage til indhold

 

 

NAVNE

 

Fødselsdage 

 

100 år

Ella Hansen, Valby

Født 6. december 1924

 

90 år

Bent Aage Fuglsang, Skive

Født 16. december 1934

 

90 år

Pia Thora Agnete Wessel, Helsingør

Født 30. december 1934

 

80 år

Ane Grethe Hansen, Vanløse

Født 1. december 1944

 

75 år

Annie Rosenby Mortensen, Nykøbing F

Født 29. december 1949

 

75 år

Erling Lynge Clausen, Herning

Født 30. december 1949

 

60 år

Jan Liisberg Jensen, Herning

Født 1. december 1964

 

 

DøvBlinde Danmark ønsker hjerteligt tillykke med fødselsdagene

 

Tilbage til indhold

 

 

Dødsfald

 

Lis Asger Jensen, Randers

Født 16. marts 1924 er død.

 

Æret være hendes minde...

 

 

EKSTRA: MEDLEMSNYT DEADLINES 2025

 

 

NR.         DEADLINE    UDGIVELSE

 

  1             3. januar           29. januar

  2             31. januar         26. februar

  3             28. februar       26. marts

  4             28. marts          23. april

  5             25. april            21. maj

  6             23. maj             18. juni

  7             20. juni             16. juli

  8             1. august          27. august

  9             29. august        24. september

 10            26. september  22. oktober

 11            24. oktober       19. november

 12            21. november   17. december

 

Døvblinde Danmark modtager stof til MEDLEMSNYT inden kl. 12 på deadline-datoen på medlemsnyt@dovblinde.dk

 

Tilbage til indhold

 

 

Kolofon

 

Medlemsnyt udgives af:

DøvBlinde Danmark

Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup

Tlf. 36 75 20 96

mail@dovblinde.dk

Åbent mandag - fredag kl. 9 - 14

 

Redaktion:

Gerd Nielsen og Nicklas Kleczewski

 

Kommende udgivelser:

Nr. 12: Deadline 22. november kl. 12. Udgives 18. december

Nr. 1:    Deadline 3. januar kl. 12. Udgives 29. januar

 

 

Indlæg til bladet sendes til:

medlemsnyt@dovblinde.dk 

 

DøvBlinde Danmark modtager stof til MEDLEMSNYT inden kl. 12 på deadline-datoen. Redaktionen forbeholder sig ret til at redigere indkomne indlæg.

 

Medlemsnyt udkommer 12 gange om året i punktskrift, Daisy-lydbog, trykt udgave og mail-udgave.

 

DøvBlinde Danmarks annonceekspedition:

Agerbakken 21, 8362 Hørning, Tlf. 87 93 37 88

info@handicapinfo.dk

 

Tryk: FL Reklame

 

ISSN: 1902-6587

 

40. årgang

 

Tilbage til indhold