DØVBLINDE
DANMARK
Medlemsnyt
11
November
2024
Årgang
40
FORSIDEN:
- Valg til hovedbestyrelsen 2025
- Bestyrelsens arbejde
- Europas ungdom har holdt møde på Menorca
Bestyrelsens arbejde i DøvBlinde Danmark
Europas ungdom holdt møde på Menorca
En døvblind er valgt ind i menighedsråd for
døve
Luksusferie for Døvblinde Danmark
Udstilling om følbare billeder
Jule
gåtur fra kbh H til Nyhavn
EKSTRA:
MEDLEMSNYT DEADLINES 2025
Af Jackie Lehmann Hansen, Formand i DøvBlinde Danmark
Danske Handicaporganisationer (DH) har lokale afdelinger i alle landets kommuner, også kendt som DH-lokalafdelinger. Hver lokalafdeling repræsenterer DHs 36 medlemsorganisationer, herunder DøvBlinde Danmark.
Lokalafdelingerne spiller en central rolle i handicappolitikken, da de arbejder direkte med de lokale forhold og udfordringer i kommunerne. Fra hver DH-lokalafdeling udpeges repræsentanter til kommunens Handicapråd et råd bestående af medlemmer fra DH-lokalafdelingen, byrådet og kommunens administration. Handicaprådets opgave er at rådgive og samarbejde med byrådet og bidrage med forslag til, hvordan handicappolitikken kan styrkes og tilgængeligheden forbedres.
DøvBlinde Danmark er repræsenteret i hele landet med 21 DH-repræsentanter, hvoraf nogle også har plads i Handicaprådene.
I DøvBlinde Danmark har vi haft fokus på at opkvalificere vores DH-repræsentanter gennem halvårlige onlinemøder. På møderne kan repræsentanterne udveksle erfaringer, drøfte lokale sager og få en opdatering fra mig som formand på de aktuelle politiske indsatsområder.
I år afholdt vi for første gang et fysisk møde 23. oktober i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup. Her deltog repræsentanterne i en temadag, hvor DHs foreningskonsulenter præsenterede DH-repræsentanternes opgaver og forventninger til rollen. Deltagerne blev også klædt på til det kommende kommunal- og regionsvalg med værktøjer til at henvende sig til politiske kandidater og rejsningsforslag, der kan styrke handicapområdet.
Dagen bød desuden på gruppearbejde, hvor repræsentanterne forberedte en to-minutters elevatortale, der kort fremhæver en vigtig sag. Der blev også arbejdet med, hvordan en repræsentant kan fremme og synliggøre en sag lokalt.
Har du interesse i at høre mere om rollen som DH-repræsentant for DøvBlinde Danmark i din kommune, er du velkommen til at kontakte mig på jackie@dovblinde.dk.
Af Valgkomitéen
Tiden løber, og inden vi får set os om, er det tid til landsmøde igen herunder valg til DøvBlinde Danmarks hovedbestyrelse. Vi vil derfor gerne opfordre medlemmer, der overvejer at stille op, til at læse nedenstående og udfylde et opstillingsskema.
Landsmødet afholdes fra tirsdag 17. juni til onsdag 18. juni 2025 på Hotel Scandic OPUS i Horsens.
Ifølge foreningens vedtægter er følgende gældende for valgproceduren:
§ 4.5 Alle medlemmer af DøvBlinde Danmark, der er fyldt 18 år og er restancefri, har tale- og stemmeret på landsmødet og er valgbare til hovedbestyrelsen, som suppleanter til HB samt til valgkomiteen.
§ 4.5.1 Opstilling som kandidat til posterne i § 4.5 sker ved, at man melder sit kandidatur til valgkomiteen senest 10 uger før landsmødet.
§ 4.5.2 Hvis der ikke er kandidater til at besætte alle poster, kan HB undtagelsesvis beslutte, at man kan stille op som kandidat til de ubesatte poster frem til og på selve landsmødet.
Du kan få tilsendt et opstillingsskema ved at kontakte sekretariatet eller hente det på hjemmesiden https://www.dovblinde.dk/om-os/hovedbestyrelsen/. Skemaet indeholder blandt andet spørgsmål om navn, alder, om du stiller op som tegnsprogs- eller talebruger, samt interesser inden for foreningsarbejde.
Skemaet skal sendes til foreningens valgkomité på mail@dovblinde.dk.
Inden hovedbestyrelsens møde i april 2025 vil vi udarbejde en opstillingsliste til den nuværende bestyrelse. Vi forventer, at hovedbestyrelsen vil foreslå ændringer i vedtægterne, så valgperioden fremover bliver 4 år i stedet for de nuværende 2 år.
Ønsker du at overvære, hvordan et bestyrelsesmøde forløber, er du velkommen som observatør på HB-mødet onsdag 12. februar kl. 13-17.30. Vi byder på frokost kl. 12. Tilmelding til sekretariatet senest mandag 20. januar.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte en af os fra valgkomiteen:
Sandie Roland Tvergaard, sandieroland@gmail.com
Britta Vestergaard, brittaves@gmail.com
Af Hovedbestyrelsen
I 2025 er der valg til bestyrelsen i DøvBlinde Danmark. Landsmødet skal foruden formand og næstformand vælge seks bestyrelsesmedlemmer og fire suppleanter. Valgkomitéen gør i dette nummer af Medlemsnyt opmærksom på, at man nu og frem til 10 uger før landsmødet kan indsende sit kandidatur, hvis man ønsker at opstille til en bestyrelsespost. Landsmødet er DøvBlinde Danmarks øverste myndighed, og foreningens daglige ledelse varetages af hovedbestyrelsen (HB) og forretningsudvalget (FU). Denne artikel beskriver, hvad det indebærer at sidde i hovedbestyrelsen.
De otte HB-medlemmer mødes fire gange årligt på Fuglsangcentret i Fredericia. Møderne er med overnatning, med ankomst om formiddagen og afrejse efter frokost dagen efter. Foreningens organisationschef deltager i møderne, og vi sørger for tolke både under møderne og i sociale sammenhænge.
FU mødes i gennemsnit to gange om måneden, hvoraf det ene møde er online. De fysiske møder afholdes som udgangspunkt i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup, hvor sekretariatet ligger. FU består af formand, næstformand og et tredje medlem, som udpeges af HB. HB konstituerer sig med det tredje FU-medlem straks efter landsmødet.
Organisationschefen fungerer som referent og konsulent på møderne. Både HB- og FU-møderne ledes af formanden. Der er en del formalia, procedurer og deadlines. Disse er beskrevet i forretningsordenen for HB, FU og udvalg/arbejdsgrupper. Arbejdet i HB og FU er interessant og udviklende. Samarbejdet på møderne, beslutninger om politiske indsatser, det medlemsrettede arbejde, beslutninger og indflydelse på udviklingen af foreningen, samarbejde med andre foreninger alt det indeholder bestyrelsesarbejdet og der er meget man kan få indflydelse på. Derfor er det også godt med en spredning af interesser blandt bestyrelsesmedlemmerne. Der skal være nogen som interesserer sig for de medlemsrettede tilbud og aktiviteter. Der skal være nogen som brænder for det handicappolitiske arbejde. Der skal være en person, som gerne vil stå i spidsen og være formand, én som gerne vil være næstformand og én som gerne vil indgå i FU. Nogle interesserer sig for det hele og andre har særlige mærkesager, som de brænder for. Der er plads til det hele og alle gør så meget, som de har ressourcer til.
Som HB-medlem er man valgt til at varetage foreningens og alle medlemmers interesser, og man skal fremstå som et godt eksempel. Der er en forventning om at bestyrelsesmedlemmer deltager aktivt ikke kun på HB-møderne, men også mellem møderne ved at påtage sig opgaver og indgå i udvalg og arbejdsgrupper. Man holder sig orienteret og besvarer mail 3-4 gange om ugen dels for at følge med i, hvad der foregår i foreningen og dels for at tage stilling til forskellige sager.
Det er formanden og næstformanden, der tegner foreningen udadtil. Det vil sige, at de to personer udtaler sig offentligt på vegne af DøvBlinde Danmark. Formanden har en mere fremtrædende rolle og er som oftest den, der repræsenterer foreningen ved møder, konferencer, i interviews m.m.
FU spiller en vigtig rolle i det daglige arbejde og her tages mange beslutninger. FU er det politiske organ, der lægger rammerne for det politiske og organisatoriske arbejde. Dermed er FU med i stort set alle beslutningsprocesser, som vedrører den overordnede drift af foreningen. Man skal læse og besvare mails alle hverdage både for at holde sig informeret og for at tage stilling til spørgsmål, sager og problematikker.
Formanden har til opgave at lede FU- og HB-møder, at repræsentere foreningen udadtil og udarbejde politiske oplæg og dokumenter udadtil og indadtil (til HB og FU). Som repræsentant for alle døvblinde skal formanden kende til alle krinkelkroge af foreningens virke.
Næstformanden overtager formandens opgaver, når han er forhindret. Derudover kan der i FU aftales andre måder at fordele arbejdsopgaverne på. Det 3. FU-medlem har ikke på samme måde specifikke opgaver ligesom formanden og næstformanden.
FU arbejder som et kollektiv uden et hierarki i beslutningsprocesserne. Beslutninger træffes i fællesskab gennem saglige drøftelser, hvor titler ikke giver særstatus.
Det er kun FU der modtager et honorar for sit arbejde. Dog kan bestyrelsesmedlemmer i arbejde modtage dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved deltagelse i HB, FU og udvalgsmøder. Honorarudvalget indstiller honorarsatser til godkendelse i HB. Fra 2021 besluttede man at det er muligt at blive ansat som formand. Stillingen er på 20 timer ugentligt.
Interesserede kan finde opstillingsskema på foreningens hjemmeside: https://www.dovblinde.dk/om-os/hovedbestyrelsen/. Ønsker man et skema tilsendt kan det fås ved henvendelse til DøvBlinde Danmarks sekretariat. Kandidater opfordres desuden til at sende en kort præsentation, som kan bringes i Medlemsnyt.
Af Raziye Acili
I slutningen af september rejste jeg alene til Menorca for at deltage i et evalueringsmøde om vores anden Europæiske Døvblinde Ungdomslejr, som fandt sted i Tyskland i juli.
Sammen med planlægningsgruppen, der havde arrangeret lejren i Tyskland, evaluerede vi alt fra programindhold til praktiske forhold, og vi talte om, hvad der kunne forbedres til fremtidige ungdomslejre.
Planlægningsgruppen bestod i alt af 26 personer, herunder 16 døvblinde og 10 assistenter, der både fungerede som praktisk hjælp og ledsagere. Vi var opdelt i fem teams, der hver især havde egne ansvarsområder: medier, administration, service og transport, sikkerhed og tryghed samt undervisning, som var det team, jeg var en del af. Sammen med to andre kvinder fra henholdsvis Finland og Frankrig skulle vi blandt andet stå for lejrens mange aktiviteter. Vi fik også god hjælp fra to døve assistenter fra Grækenland og Spanien, som bidrog med inspiration fra det europæiske døves ungdomsforbund, der har afholdt ungdomslejre i mere end 20 år. Her kunne vi tage forskellige aktiviteter og tilpasse dem, så de passede til døvblinde.
Vi var en stærk og engageret planlægningsgruppe, der arbejdede godt sammen og gav alt, hvad vi havde. Fra vi stod op kl. 7 om morgenen, til vi gik i seng kl. 2-3 om natten (og enkelte nætter endda kl. 4 eller 5), arbejdede vi målrettet for at gøre lejren til en succes og derfor var det også en kæmpe glæde at undervisningsteamet, som jeg var en del af, havde fået en masse ros med på vejen!
Udover evalueringen bød turen til Menorca også på en guidet rundvisning i et gammelt apotek, hvor vi fik mulighed for at røre ved nogle kranier samt få synsbeskrevet nogle gamle medicinflasker, som stod bag noget glas. Vores guide, som selv er døvblind, gav os gode fortællinger om stedets historie og betydning. Rundvisningen sluttede i den smukke by Mahon, hvor vi overnattede, som imponerede med sin historie og renhed.
Den sidste aften fejrede vi sammen og sagde farvel med et stort gruppekram. Dagen efter rejste jeg hjem til Danmark med en følelse af stolthed og glæde over alt det, vi som gruppe havde opnået. At skabe en mindeværdig lejr for unge døvblinde fra hele Europa har været en fantastisk givende oplevelse for mig, og jeg håber, at fremtidige generationer vil fortsætte det gode arbejde omkring ungdomslejren for døvblinde i Europa.
Den næste Europæiske Døvblinde Ungdomslejr bliver afholdt på Malta.
Kender du til DøvBlinde Danmarks vennetjeneste?
DøvBlinde Danmark tilbyder en vennetjeneste, hvor et korps af døvblinde frivillige står klar til at yde telefonisk kontakt til interesserede medlemmer også til dig.
Denne service er gratis, og du bestemmer selv, hvor ofte I skal ringe sammen, men som udgangspunkt vil I have kontakt mindst en gang om måneden. Din telefonven har tavshedspligt, og samtalerne kan omhandle lige præcis de emner og interesser, du ønsker. Som døvblind kan man stå over for vanskelige livsforhold, og her kan en telefonven være en støtte i samtalen. Der er også mulighed for at skrive sammen via mail, hvis det foretrækkes.
Du kan prøve en telefonven i en periode og se, om det er noget for dig. Er du interesseret, kan du kontakte en af vores koordinatorer:
Anina
Mobil 24 27 36 86
Søren
Mobil 50 55 31 29
s.sickmann@turbopost.dk
Bedste hilsner,
Anina og Søren
Af Lasse Andreas Sand Gluud, Bibliotekar
Hans Otto Bisgaard: Godaften og velkommen
Erindringer af en af Danmarks mest populære radio- og tv-værter. Bogen er ligeledes et tidsbillede fra den danske musikscene igennem de seneste 60 år.
Bognummer 424437
Ca. 8 bind
Af Lissi Holm
Jeg sidder og læser medlemsnyt nr. 10 fra DøvBlinde Danmark, og der er noget, der undrer mig.
Jeg har venner, der var medlemmer af den nu nedlagte Erfagruppe i Odense. I bladet er der ingen information om lukningen af denne store og populære afdeling. Jeg mener, det er på sin plads, at foreningens medlemmer bliver informeret om sådanne beslutninger.
Erfagruppen er lukket uden medlemmernes ønske. Lokaleaftaler er opsagt, og et planlagt 25-års jubilæum er aflyst.
Tilbage står en gruppe frustrerede og ensomme brugere uden fællesskab og mødested. Kan det samme ske for andre erfagrupper? Hvad foregår der? Tavsheden er for mig uacceptabel.
Som medlem af DøvBlinde Danmark har jeg brug for en forklaring.
Af Jackie Lehmann Hansen
Erfagruppen på Fyn er nedlagt i sin nuværende struktur. En længere proces vedr. gruppens virke, formål og styring var grunden og nu arbejdes der i vores DøvBlinde Team på at finde en ny struktur og løsning for de medlemmer, som ikke har mulighed for at deltage i foreningens andre gode arrangementer.
Af Lisbet Klog
Som en lille netværksgruppe af døvblinde kvinder, søgte vi i foråret Alice Agnes Kampps legat, og fik en sum til et kulturelt formål.
3-4 okt mødtes vi på Roskilde station. 3 døvblinde, 2 ktp og 1 tolk. Vi startede med rundvisning i Roskilde Domkirke. Vi havde en fantastisk guide, som fortalte og fortalte i 2 timer.
Vi hørte om alle konger, dronninger, deres gravmæler, alle de stilarter der har været gennem tiderne, præget af mode og ikke mindst økonomi. Vi hørte mange røverhistorier og finurlige ting. Guiden havde aldrig vist døvblinde rundt, og sagde flere gange, at hun også lærte meget.
Vi sluttede af ved dronning Margrethes gravmæle, som er helt klar til den dag hun dør. Det synes især amerikanere er bizart, også at hun har været med i design processen med kunster Bjørn Nørgaard.
Som sidste krølle på den sarkofag, er det manden til skolesekretæren på min arb.plads der har lavet kassen, der skjuler sarkofagen, han er dermed en af de få der har set den..
Den rundvisning var en kæmpe oplevelse.
Om aftenen spiste vi på Flammen. Et overdådigt udvalg af lækker mad. Med fyldte maver, gik vi gennem Roskildes gader i en pragtfuld stille aften, tilbage til vores senge og krøb til køjs.
Dagen efter havde vi andre gode oplevelser. Bl.a. så vi Lise Nørgaards gravsted.
Vi sluttede af foran de 3 kæmpestore krukker. De er 5 meter høje og meget flotte.
Vi søgte legatet, var heldige at få, det gav et lille spark til at komme afsted på tur, være sammen på en anden måde.
Med kontaktpersoner og tolk kan ALT lade sig gøre, Det var en fantastisk tur med en totalt blå himmel over Roskilde.
Af Kirsten Malmbak
Det er første gang, at en døvblind er valgt ind i menighedsrådet for døve.
Ved døves gudstjeneste 5. oktober i Fredens Kirke i Aarhus skulle vi vælge tre personer til menighedsrådet. Der var 53 deltagere til gudstjenesten, og efterfølgende nød vi en omgang valgflæsk, eller æbleflæsk, omdøbt til valgflæsk i dagens anledning.
Efter måltidet gik vi til valget, og det blev en glædelig overraskelse, at en døvblind blev valgt ind i rådet for første gang. Bjarne Hvidsten skrev sig ind i historien ved at blive medlem af døvemenighedens råd. Døvepræsten Christina glæder sig over at få en døvblind repræsentant med i rådet.
Menighedsrådet afholder fem møder om året og har ansvar for at finde forskellige kirker til døvegudstjenester. Indimellem deltager også en biskop, som er udpeget af Kirkeministeriet.
Tillykke med valget, kære Bjarne Hvidsten.
Af Alice Argir
Vi ankom tirsdag 8. oktober i silende regn, glade og fulde af forventninger.
Efter en dejlig frokost blev vi præsenteret for ugens program og for hinanden.
Hver morgen startede vi med nyhedsoplæsning og morgengymnastik, og indimellem sang vi morgensange. Vi lavede en quiz om Fuglsangcentret, hvor spørgsmålene ikke altid var lige nemme. Vi havde også en følequiz, hvor vi skulle gætte ting i poser.
Om eftermiddagene hyggede vi med forskellige små spil. Nogle gik ture blandt andet til Spangsbergbutikken eller besøgte svømmehallen.
En eftermiddag havde vi en erindringssnak, hvor Birgit læste små fortællinger op fra sin bog Set i bakspejlet. Der kom mange interessante historier frem.
Massøren Masha gav massage, og det var fantastisk det nød vi alle.
Mange tak til Birgit, hendes mand Jan og datter Majken for en dejlig luksusferie.
Kærlig hilsen
Alice Argir og KTP Yvonne Olsen
Af Tina Wibe Lensing
15. oktober besøgte jeg en udstilling med følbare billeder sammen med min kontaktperson.
Da vi ankom, fik vi en fin velkomst, og personalet var meget hjælpsomme. De fortalte os om en app, der kunne guide os gennem hele udstillingen. Det fungerede virkelig godt! Man scannede de forskellige steder og billeder, man gik forbi, hvorefter der blev læst op og beskrevet, hvad billederne forestillede.
Det var en rigtig god måde at opleve udstillingen på, da jeg kunne føle med min hånd, mens jeg hørte beskrivelsen. Det gjorde virkelig indtryk.
Det var Canon og Dansk Blindesamfund, der stod bag udstillingen, og jeg fik også en god snak med dem, der havde udviklet udstillingen.
Selvom mit syn er rimelig godt, lukkede jeg øjnene og følte billederne, mens jeg lyttede til beskrivelsen. Jeg må bare sige, at det var en oplevelse, der virkelig satte sig.
Udstillingen bestod af i alt 16 billeder.
Tirsdag 3. December
Årets sidste arrangement!
Vi mødes ved ARoS Kunstmuseum kl. 10.15.
Kl. 10.30-12 får vi en rundvisning på ARoS
af museets omviser.
Efter rundvisningen går vi sammen til
Radhuus Kafeen, Sønder Allé 3, 8000 Aarhus C.
Her spiser vi en juleanretning kl. 13.
Drikkevarer er for egen regning.
Efter vi har spist er der mulighed for
selv at gå tur i gågaden med de mange smukke julelys og drikke en kop kaffe
eller te.
Kl. 16.30 siger vi farvel og tager hjem.
Pris: 250 kr. DøvBlinde Danmark dækker
udgiften for én ledsager.
Tilmeldingsfrist: 25. november. Tilmelding
kan ske til sekretær Trine, tlf. 36 38 85 92 eller mail: trine@dovblinde.dk.
Både talebrugere og tegnsprogsbrugere er
velkomne.
Vi glæder os til at se jer!
Julehilsner fra Stine og Lilli
Fredag 6. december
Mødested: Vi mødes på Københavns
Hovedbanegård under uret
Fredag 6 december kl 11-16
Vi går fra hovedbanegården til strøget, som emmer af julestemning og hygge.
Vi spiser frokost et passende sted. Efter pausen fortsætter vi mod Nyhavn,
kommer forbi Magasin og DAngleterre, som er pyntet op med julelys. På Nyhavn
får vi kage og kaffe. Vi slutter af på Nyhavn.
Der vil være toilet på turen og turen er
ca 5 km.
Bemærk at denne ekstra gåtur vil være
fredag denne gang.
Turen er for alle aldersgrupper og koster
30 kr. at deltage i. Døvblinde Danmark betaler for ledsager og
transportudgifter.
Tilmelding senest tre dage før til:
Nadia 50 85 86 85 (sms og opkald)
Suzanne 40 83 70 73 (kun sms)
Vandhunden83@yahoo.com
Torsdag 19. december
Vi mødes på Vesterport Station kl. 11 og går samlet til Axeltorv ved Tivoli.
Kl. 12 nyder vi en julehyggetallerken på Café Vivaldi, Axeltorv 1, København V. Drikkevarer er for egen regning.
Efter frokost besøger vi byens julemarkeder og hygger os i julestemningen. Der er fire julemarkeder i nærheden: ved Axeltorv, Gammeltorv, Højbro Plads og Kongens Nytorv.
Kl. 16 samles vi igen på Café Vivaldi til gløgg og æbleskiver.
Pris: 300 kr. DøvBlinde Danmark dækker udgiften for én ledsager.
Tilmeldingsfrist: 10. december. Tilmelding kan ske til sekretær Trine, tlf. 36 38 85 92 eller mail: trine@dovblinde.dk.
Der vil være centraltolke. Både talebrugere og tegnsprogsbrugere er velkomne.
Kom og vær med til at hygge sammen med os!
Julehilsner
fra Raziye
Acili og Ella Schæffer
23.-26. maj
DøvBlinde Danmark indbyder til årets vandreture på enten 8 eller 16 km.
Vi bor på Fuglsangcentret.
Dagene begynder med frokost fredag og slutter efter morgenmad mandag.
Du kan vælge mellem at gå 8 km eller 16 km.
Det er vigtigt, at både du og din ledsager kan gå det antal kilometer, som du tilmelder dig.
8 km foregår kl. 8.45 til ca. 14.45 lørdag og søndag med guide Rikke Vesterlund.
16 km foregår lørdag og søndag kl. 8.45 til ca. 16.30 ved guide Bente Faurby.
Nederst kan du læse om vandreturene.
Deltagerpris: 1800 kr.
Rejseudgifter refunderes til billigste offentlige transport.
Tilmelding via Arrangementer på www.dovblinde.dk
eller ved henvendelse til DøvBlinde Danmark
Tlf. 36 38 85 92
Frist for tilmelding: 23. februar.
Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte Gerd Nielsen
gerdnielsen@privat.dk
Tlf. 24 65 65 69
Vandring lørdag byder på brovandring over den gamle Lillebæltsbro samt en tur gennem Hindsgavl Dyrehave. Dyrehaven har både gamle lukkede skove, åbne skovenge og det store sletteområde, hvor man kan mærke vindens susen. Det er også her man kan fornemme de 350 hjorte der findes i Dyrehaven.
Vandring søndag går turen gennem Staurby Skov. En skov hvor produktion af juletræer og pyntegrønt har været i højsædet indtil for nylig, hvor Middelfart Kommune arvede skoven og gjorde den til et stort rekreativt område. Her er både plads til de aktive, med ridespor og motionsstier, men også til de kulturinteresserede, med ruter forbi de gamle bronzealderhøje. Dagens tur bringer os forbi lidt af det hele.
Vi starter i Jylland lidt nord for den nye Lillebæltsbro og går mellem de to Lillebæltsbroer ad stier og små veje gennem Snoghøj. Via en imponerende trappe kommer vi op på den gamle Lillebæltsbro og vandrer over til Fyn. Her skal vi opleve det indre af Hindsgavl-halvøen og passerer blandt andet Roklubben Lillebælt og Hindsgavl Naturcenter, før vi vandrer på tværs igennem Hindsgavl Dyrehave ned til Fænø Odde Rasteplads. Så sættes kursen mod nordvest, og vi kommer forbi Hindsgavl Slot, før turen afsluttes ved Gals Klint Camping efter 16 glade km.
Vi lægger ud med et par kilometer ad den nedlagte jernbane, der engang forbandt Middelfart med Nyborg. Så udforsker vi Staurby Skov, inden vi begiver os nordpå langs kysten. Vi går forbi Strib Marina ud til Strib Fyr og passerer det gamle færgeleje, hvorfra man engang kunne sejle over til Fredericia. Efter Strib går turen gennem Røjle Mose, hvor der er anlagt en flot, let fremkommelig vandresti tværs gennem naturen. Herefter stiger vejen blidt opad, til vi når op på Røjle Klint på nordkysten af det vestlige Fyn, hvor Kattegat bruser 40 meter under os på den anden side af et solidt rækværk. Et værdigt sted at afslutte dagens vandring.
Erfa = erfaringsudveksling
I alle erfagrupper er kontaktpersoner og ledsagere velkomne.
Kaffe med brød kan købes på mødet og transport tilbydes efter aftale med erfalederen. Nye medlemmer er velkomne.
Dato: Onsdag 27. november kl. 14-16
Sted: Sagahuset, Sagavej 2, 3700 Rønne
Emne: Julehygge og formanden deltager online,
der serveres æbleskiver og gløgg.
Pris: 30 kr.
Mange hilsner
Maiken Skov Hansen
Tlf. 23 40 92 43
Dato: Onsdag 11. december
Erfamøde: Kl. 12-16
Sted: Fælleshuset, Sejlgårdspark 117, 3520 Farum
Emne: Vi hygger om hinanden!
Mød op til vores traditionelle og dejlige julemiddag. Mætte og tilfredse vil en ægte historiefortæller fra Fyn hygge om os, og måske opdager vi livet udvide sig en helt almindelig onsdag eftermiddag!
Tilmelding til arrangementet, samt til evt. kørsel (taxa tur/retur) skal ske til Susanne på:
Mobil 60 43 19 91
På gensyn og kærlig hilsen
Susanne
Dato: Tirsdag 10. december kl. 13-16
Sted: Egebækhus, Egebækvej 159, Nærum
Emne: Efter en gåtur skal vi julehygge med bl.a. 5 på stribe.
Pris: 30 kr. for jer, der kommer udefra.
Tilmelding til Birgit
Mobil 21 46 31 18
birgit@bljl.dk
Mange hilsner
Birgit
Kære alle
Vi ses snart til årets sidste møde.
Husk at vi begynder kl. 12.
Dato: Mandag 25. november kl. 12 - 15.30
Sted: H-huset, Blekinge Boulevard 2, Taastrup
Emne: Vi hygger lidt ekstra på årets sidste møde med god mad og 5 på stribe.
Mobil 24 65 65 69
gerdnielsen@privat.dk
Mange hilsner
Birgit og Gerd
Dato: Torsdag 5. december kl. 13.30-16
BEMÆRK TIDEN!
Sted: Sundhedscenter, Rådhusstræde 10c, Køge
Emne: Julehygge med julebuffet
Pris: 30 kr.
Ledsager: Er meget velkomne
Tilmelding: Nadia ringer rundt til jer.
På julegensyn
Benedict og Nadia
Mobil 50 85 86 85
Dato: Torsdag 5. december kl. 13.30 16.30
Sted: Mårsø Områdecenter, Gl. Tuse Næs vej 15A, Holbæk
Emne: Vi skal spille Binko, derfor bedes alle døvblinde om at tage en gave med til 30-35 kr. Vi skal selvfølgelig også have rigtig skøn julemad.
Pris: Døvblinde Danmarks julefond, har sponsoreret denne dag til os. Man er selvfølgelig velkommen til at bidrage lidt til kaffekassen.
Ledsager: Er meget velkommen
Venlige hilsner fra
Sandie
Mobil 30 11 30 71
Dato: Mandag 2. december kl. 14-16
Sted: Solgaven, Flagspættevej 1, Næstved
Emne: Birgit Larsen kommer og fortæller om sin bog. Vi skal også julehygge og ønske hinanden en glædelig jul og et godt nytår og der venter en lille overraskelse.
Pris: 30 kr. for kaffe/te og brød.
Mødested i cafeen.
Tilmelding senest søndag ugen før mødet på:
Tlf. 20 34 51 78
twp2@live.dk
Jeg glæder mig til at se jer.
Med venlig hilsen
Tina Wibe Lensing
Dato: Mandag 9. december kl. 11-14.30
Sted: Apostolske Kirke, Stubbekøbingvej 3B, Nykøbing F
Emne: Julehygge.
Pris: 30 kr. Te/kaffe og brød
Tilmelding senest søndag, ugen før mødet på:
Tlf. 21 65 26 30
mariaosterbye@gmail.com
Glæder mig til at se jer
Maria Østerbye
Dato: Onsdag 18. december kl. 12.45-15.15
Sted: Fuglsangcentret,
Fredericia
Emne: Vi får
gløgg, æbleskiver og kaffe.
Vi skal spille
pakkespil med en overraskelse, så alle bedes medbringe en pakke til ca. 25
kroner. Hvis kontaktpersoner og tolke vil deltage, skal de også medbringe en
pakke til ca. 25 kroner.
Pris 30 kr.
Tilmelding senest 4.
december
Talebrugere til Lilli:
Mobil 22 28 98 60
Tegnsprogsbruger til Eva:
Vi glæder os til at se jer alle
Eva og Lilli
Vi holder juleferie indtil
Dato: Onsdag 5. februar 2025 kl. 13.30 til 15.30
Sted: Kroen i Røde Kro
Emne: Vi skal høre om jagt i Afrika
Tilmelding senest otte dage før.
Glædelig jul og godt nytår
Mange hilsner
Niels Henrik
Mobil 24 46 57 30
Dato: Tirsdag 3. december kl. 12-15.30
Sted: Højvangsalle 26, 6800 Varde
Emne: Vi skal rigtig julehygge hjemme hos mig, hvor vi skal have flæskesteg, kartofler og brun sovs. Vi slutter af med Risalamande. Hvem får mandlen?
I må gerne hver især tage en gave med til pakkeleg til ca. 25 kr.
I år er det helt gratis.
Husk afbud senest 20. november, af hensyn til maden.
Kh. Rikke Hebsgaard
Tlf. 26 62 31 97
Dato: Mandag
25. november kl. 10.00-14.30
Sted: Folkested, Carl Blochs gade
28, lokale 0.3., 8000 Århus C
Emne: Vi holder julehygge med en
lækker juleplatte og pakkeleg. Medbring en pakke til ca. 25 kr.
Tilmelding senest otte dage før.
Mvh.
Niels Henrik Jørgensen
Mobil 24 46 57 30
nielstrige@Gmail.com
Jeg ønsker jer alle en glædelig jul og et velsignet, lykkebringende nytår. En stor og varm tak for alle de dejlige timer vi har delt i ERFAgruppen i årets løb. Jeg glæder mig rigtig meget til at se jer igen i det nye år og håber, at vi igen får en masse dejlige timer og skønne oplevelser sammen. Første møde i 2025 er mandag 20. januar.
Der skal lyde en varm tak til vore pragtfulde kaffehjælpere for deres store indsats så vi altid kan nyde kaffe og brød ved et veldækket bor. Også varm tak til alle vore søde kontaktpersoner som med deres indsats bidrager til, at alle kan være med i gruppen.
Mange kærlige julehilsener fra Bente
Dato: Onsdag 4. december kl. 11-15.30
Sted: Hotel Søparken, Søparken 1, 9440 Aabybro
Emne: Julehygge
med julefrokost
Traditionen tro
skal vi afholde vores årlige julefrokost som jo er på Hotel Søparken
i Aabybro, hvor vi skal nyde en dejlig julefrokost og så skal vi også have
pakkespil, så husk gerne en lille pakke til 20 - 30 kr.
Pris: Maden er
gratis og drikkevarer er på egen regning.
Meld gerne til og
fra senest onsdag 25. november pga. bestilling af mad til Mia:
erfa-nordjylland@hotmail.com
Mobil 22 50 77 61
Mange hilsener fra
Mia
Ella Hansen, Valby
Født 6. december 1924
90 år
Bent Aage Fuglsang, Skive
Født 16. december 1934
90 år
Pia Thora Agnete Wessel, Helsingør
Født 30. december 1934
80 år
Ane Grethe Hansen, Vanløse
Født 1. december 1944
75 år
Annie Rosenby Mortensen, Nykøbing F
Født 29. december 1949
75 år
Erling Lynge Clausen, Herning
Født 30. december 1949
60 år
Jan Liisberg Jensen, Herning
Født 1. december 1964
DøvBlinde
Danmark ønsker hjerteligt tillykke med fødselsdagene
Lis Asger Jensen, Randers
Født 16. marts 1924 er død.
Æret være hendes minde...
NR. DEADLINE UDGIVELSE
1 3.
januar 29. januar
2 31. januar 26. februar
3 28. februar 26.
marts
4 28. marts 23. april
5 25. april 21. maj
6 23. maj 18.
juni
7 20. juni 16. juli
8 1. august 27. august
9 29. august 24.
september
10 26. september 22. oktober
11 24. oktober 19.
november
12 21. november 17. december
Døvblinde Danmark modtager stof til MEDLEMSNYT
inden kl. 12 på deadline-datoen på medlemsnyt@dovblinde.dk
Medlemsnyt udgives af:
DøvBlinde Danmark
Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup
Tlf. 36 75 20 96
mail@dovblinde.dk
Åbent mandag - fredag kl. 9 - 14
Redaktion:
Gerd Nielsen og Nicklas Kleczewski
Kommende udgivelser:
Nr. 12: Deadline 22. november kl. 12. Udgives 18. december
Nr. 1: Deadline 3. januar kl. 12. Udgives 29. januar
Indlæg til bladet sendes til:
medlemsnyt@dovblinde.dk
DøvBlinde Danmark modtager stof til MEDLEMSNYT inden
kl. 12 på deadline-datoen. Redaktionen forbeholder sig ret til at redigere
indkomne indlæg.
Medlemsnyt udkommer 12 gange om året i punktskrift, Daisy-lydbog, trykt
udgave og mail-udgave.
DøvBlinde Danmarks annonceekspedition:
Agerbakken 21, 8362 Hørning, Tlf. 87 93 37 88
info@handicapinfo.dk
Tryk: FL Reklame
ISSN: 1902-6587
40. årgang